de-vakanties-van-2023.reismee.nl

Dag 2 op de Agnietenberg

De Agnietenberg dag 2

Terwijl ik dit log maak, regent het, en horen we ook af en toe gerommel, daarnet zelfs een bliksemschicht. Buiten koelt het al wat af, binnen is het inmiddels van 30 naar 28,5 afgekoeld, dus er is nog hoop!

Vandaag een prachtige fietstocht langs de Vecht en het Zwarte Water! De tocht begon met een spectaculaire oversteek van de Vecht bij het Haester Veer. https://agnietenberg.nl/haersterveer/

Vooraf toch nog maar even gecontroleerd of we allebei ons zwemdiploma mee hadden! We kregen het pas echt benauwd, toen er nog 2 echtparen aansloten in de rij, en de pontbaas ons alle 6 mee nam! Wat een avontuur! Geweldig!

Van de pont, nou ja, zeg maar pontje, op naar Hasselt. Prachtige route, zonnetje scheen volop, gelukkig hadden we goed gesmeerd. Langs een oude gemetselde Zuiderzeekering rijden we Hasselt binnen. Wat een prachtig oud stadje! We fietsen inderdaad langs een bakker, dat had ik gisteren na gekeken. Ik fiets er zo voorbij, zo ben ik naar alle oude geveltjes aan het kijken! Mart signaleert de bakker wel, en fluit me terug. Ik sla lekkere krentenbollen in, mèt hazelnoten, en bruine bollen.

We blijken te zijn gestopt voor het geboortehuis van 1 van de stichters van New York!

Door Hasselt, daarna belanden we in een schitterend natuurgebied, waar gelukkig een bankje in de schaduw staat. Daar genieten we van de omgeving en de krentenbollen!

Dan komen we aan in Zwartsluis, waar we imponerende bruggen en sluizen passeren. Bij een wat meer pittoresk sluisje, de Arembergersluis, blijven we even staan kijken hoe er wat plezierbootjes worden geschut. Zwartsluis is ook al zo’n oud stadje, schots en scheve huizen, en we fietsen over oude klinkertjes.

En dan, op naar de volgende pont! Nou, daar hoeven we niet bang te zijn, het is een flinkerd, die ook auto’s mee neemt. We zijn net op tijd voor de afvaart, achter Martin gaan de bomen dicht. Eenmaal aan de andere kant, voor ons in dit geval dus de overkant, vrij naar drs. P., smeren we nog maar weer even goed alle blote delen in, want de zon brandt er over! Dwars door Genemuiden heen, komen we weer aan het water.

Van Genemuiden af is het nu tegen de wind in, langs het water, richting Zwolle. Uiteindelijk vinden we een mooie plek voor de lunch, onder een boom, schaduw, en op de wind, verkoelend. We eten de meegebrachte zelfgemaakte tomatensoep. Om verstopping in de thermosfles te voorkomen, heb ik de soepballetjes een kopje kleiner gemaakt tijdens het opwarmen. Anders heb je bij het inschenken opeens: Ploep, een bal in je soepbeker, en dus hete soep over je handen!

We komen helemaal bij, het blijkt een druk kruispunt te zijn voor de uit school komende jeugd. Als we hadden gewild waren we heel wat rijker geweest, zoveel als er met een telefoon in hun handen fietsen! Maar ja, we zijn geen agent in burger…. Dus vouwen we de Helinoxen weer in en:

Door naar Zwolle. Door diverse wegomleggingen van ons te fietsen pad, is het even puzzelen, maar we arriveren rond 15 uur toch op de camping. We nemen een wel verdient biertje, 0 % hoor, wat zoute koekjes, en dan besluit ik nog even naar de kringloopwinkel hier vlakbij te fietsen, en de daarbij gelegen Coop te bezoeken. In de hoop dat die nog mijn lekkere dropjes verkopen. Goed geslaagd, een leuk luchtig jurkje, dat ik bij thuiskomst gelijk aantrek, en inderdaad “mijn” dropjes waren bij deze Coop aanwezig! Bij thuiskomst heb ik er dan 54 km opzitten, Mart 4 minder, want die heeft mijn afwezigheid benut voor een kort reisje naar dromenland.

En dan nu dus, na onze avondmaaltijd van mee gebrachte bami en saté, eindelijk de lang verwachte regen.

Morgen alweer op huis aan, deze plek is zeker voor herhaling vatbaar, er valt hier zo mooi te fietsen! We maken er een mooi tochtje van, in ieder geval via Nunspeet, lekker brood halen bij Uniek. Morgen volgt nog wel het verslag van die reis.


Reacties

Reacties

marja

jullie hebben de eerste pont gelukkig droog over gemaakt en langs een hele mooie uitnodigende route gefietst en in het zonnetje. en nu lekker een puzzeltje of een spelletje leesboekje uitrusten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!