de-vakanties-van-2023.reismee.nl

Het Landschap dag 4

Vandaag dus naar Frankrijk, Egypte en Luxemburg! Na het gebruikelijke ochtendritueel, stappen we even na 10 uur op de fietsen. Het is al aardig warm, ik besluit om met blote armen te vertrekken, voor de zekerheid wel een vestje mee.

Er staat nauwelijks wind, dus het fietsen gaat makkelijk. We passeren weer een gevarieerd landschap, uitgestrekte landbouwgronden, af en toe wat bos, en zelfs natuurgebieden. Als eerste arriveren we in Frankrijk. Dat bestaat uit 1 weg. Maar de huizen en boerderijtjes die er staan, doen ons denken aan het gezegde: leven als God in Frankrijk! Maar ook, dat je er van God en iedereen verlaten woont!

We komen aan in Nije Berkoop, en gaan over een allerbelabberdst keienpad richting de Tjonger, een riviertje. Maar niet nadat we eerst even Egypte hebben aangedaan op deze wereldreis. We passeren ook nog een mooi natuurgebied. We besluiten de wandeling door het gebied niet te maken, ik loop met blote benen en op sandalen, en ik ben al door diverse beesten te grazen genomen. Bij de brug over de Tjonger, besluiten we de route wat om te leggen, omdat het fietspad langs het riviertje er zo aantrekkelijk uitziet! Goede keuze! Daardoor komen we ook nog langs een prachtig piepklein kerkje, waar een vrijwilligster net bezig is om het pad netjes te maken, want er is deze week een trouwerij. Ze verteld ons wat over het ontstaan van het kerkje, en waar het nu voor gebruikt wordt. Trouwen, rouwen, en culturele activiteiten en 2 x per jaar een kerkdienst in het Fries.

Via Luxemburg, waar volgens een sticker op de paal ook Finn al eens geweest is, zie de foto, daar wisten wij niks van!, belanden we in Jubbega. Jubbega is ook al in de ban van de gesel van de glasvezel, maar kruipdoor sluipdoor, komen we langs de beoogde bakker. Aldaar echte Friese dûmpkes gekocht, en gevulde krentenbollen. Nu een schaduwrijk plekje! Ja, nou, dat laat nog een km of wat op zich wachten, dus uiteindelijk spelen we maar onder een boom voor bermtoerist. Dankzij de helinoxen zitten we prima, en er komen zegge en schrijven 3 fietsers voorbij. De krentenbollen zijn heerlijk!

En door maar weer! Via een heel smal bospad, en gelukkig daarna een mooie geasfalteerde weg, belanden we weer bij de Tjonger. Nu gaan we een stuk de andere kant op, richting Oosterwolde. Het is een mooi fietspad, lekker langs het water. Schijnbaar kun je er met een boot varen, maar de enige die wij zien, zijn 2 statige zwanen. Maar, vlak voor de Tjonger zich in de Compagniesvaart stort, zien we een bootje liggen. Ja hoor, het zijn André en Jannie, je weet wel, van dat programma: Denkend aan Holland. Ze zijn toevallig net niet aan boord, dat is jammer, want dan hadden we om handtekeningen gevraagd!

In Oosterwolde natuurlijk langs de kringloop. Mart vindt een bankje, in de schaduw, mèt wind, dus ik mag van hem wel een halfuurtje wegblijven. Dat lukt aardig, met een puzzel, een jurkje, van 1 euro, en een schaaltje om de kaars in te zetten die ik gisteren bij Olmenes heb gekocht, kom ik na een halfuurtje weer buiten.

Om weer op de route te komen, moeten we eerst dwars over een rotonde, je gelooft het niet, maar het fietspad loopt dwars door het groen dat midden in de rotonde ligt! Daarna moeten we nog 2 ovotondes trotseren, en dan kunnen we richting knooppunt 81. Je maakt wat mee in Oosterwolde!

Via Elsloo op hûs an! In Zorgvlied nog even een mooie cache gelogd, en dan zijn we weer bij onze Roodborst. Poeh, wat is het warm! Flink drinken, in de schaduw blijven en vooral: niks doen!

Morgen alweer de laatste dag! We moeten om 10 uur vertrekken, dat gaat zeker lukken. Via een mooie route, langs de randmeren, gaan we naar de boskathedraal van Almere. Dit keer benaderen we het met de fiets! Parkeren bij de Kemphaan, de fietsen van de auto, en dan richting kathedraal. Hopelijk komt dat nu goed!

Jullie horen het morgen!