de-vakanties-van-2023.reismee.nl

Het landschap dag 2 2023

Prima geslapen, we lagen er al vroeg in, bekaf natuurlijk van een dikke autorit, en een flinke fietstocht! Gezellig met z’n 2tjes ontbeten, met verse aardbeienjam en suikerbrood. Mart zet de fietsen klaar, ik pak de lunch in, en om half 10 zitten we op de fiets richting Kamelenmarkt. Het is niet duidelijk te vinden, hoe laat hij open gaat, maar een rommelmarkt is meestal vroeg. Het is nog fris op de fiets, zeker in het bos, dus we zijn blij dat we truien aan hebben gedaan.

Precies om 10 uur zijn we in Appelscha, en de markt blijkt om 10 uur open te gaan. Nou, dat valt allemaal tegen zeg, wat een ouwe en verlopen zooi! Ook de spullen die verkocht worden zijn rommel, als er een bulldozer over het terrein zou gaan, heb je denk ik voor 1 euro schade, en dat is dan nog redelijk hoog ingeschat. Een kameel is er al helemaal niet te koop, dus dat wordt donderdag gewoon weer naar het schadebedrijf en dan maar hopen dat ze het nu echt goed repareren! Enfin, we stappen op onze stalen rossen, en treffen midden in Appelscha een enorme fruitkraam, èn een enorme plantenkraam. Plantjes mee nemen gaat helaas niet, maar wel een zak lekkere mandarijnen voor onderweg de komende dagen.

We rijden een stukje langs de Vaart, en gaan dan richting het zuiden. Via een fietspad, dat die naam eigenlijk niet meer mag dragen, het Braamstruiksebinnenpad van de Fabeltjeskrant is er niks bij, bereiken we Diever. Ik ben blij dat we geen tandem meer rijden, dan hadden we het fietspad niet overleefd! In Diever passeren we een hunebed, maar daar staan al zoveel toeristen, dat we dat maar rechts laten liggen. Op naar de Wollig Landlevenfair! Daar schijnt de zon, zijn kraampjes met leuke en lekkere dingen, dus we parkeren de fietsen, en gaan een kijkje nemen. We nemen een huisgemaakt frietje, het is tenslotte lunchtijd!

Terwijl Mart geniet van de zon en het uitzicht op de molen, ga ik de markt over. Leuke dingen, leuke ideeën en prachtige wol in vele kleuren. Voor Mart scoor ik een paar alpaca wollen sokken, lekker warm voor de avonden.

We vervolgen onze tocht, nog ff snel meel gehaald in de molen natuurlijk, richting Vledder. Na Vledder duiken we het bos weer in, en komen bij de boerderij annex theehuis uit, waar we vorig jaar, exact op 3 september, ook waren! Dus maar snel een lekker boerenijsje gehaald, Mart hazelnootsmaak, ik amaretto. De dozen met aardbeien lonken naar ons, en omdat het niet meer zo heel ver is, durven we het aan om een bakje mee te nemen.

Via het Doldersummerveld, met prachtige paarse heide, komen we na 54 km weer bij ons Roodborstje aan.

Fietstassen uitladen, ik heb behalve mandarijnen, meel en aardbeien, ook nog onderweg appels en spitskool gescoord, en dan een lekker potje thee. We snoepen er pindarotsjes en noga bij. Mart kijkt de GP, we waren net op tijd om vanaf de 4e ronde te kunnen kijken.

We dineren met zelfgemaakte soep, tenslotte hebben we vanmiddag al aardappelen gegeten in de vorm van friet. Voor toe verse aardbeienyoghurt.

Na het eten gaan we nog een paar caches zoeken. We vinden er 3, de totale km-stand vandaag is dan 57,1. En nog een stuk gelopen. We vinden het welletjes voor vandaag!

Fietsen aan de lader, en onder de hoes, zo koffie zetten, een Anzac koekje erbij en dan voor de buis hangen!

Morgen gaan we via de hei naar het Blauwe meer, OlmenEs en het Canada meer.

Om het internationaal te houden, is het plan om dinsdag via Frankrijk, Egypte en Luxemburg naar Jubbega te fietsen. Als dat lukt, leggen we dat op de foto’s vast natuurlijk!