de-vakanties-van-2023.reismee.nl

Landschap laatste dag

Zo, de laatste van het Landschap! Overigens een zeer toepasselijke naam voor deze vakantie, want wat hebben we deze week veel verschillende landschappen gezien!

Zo ook vandaag, met onze terugreis. Eerst door Drenthe, dan Overijssel, dan Flevoland en uiteraard Noord-Holland! We zijn mooi op tijd vertrokken, niet precies gekeken, maar zal net na half 10 zijn geweest dat we wegreden.

Routeplanner aan, want het is toch altijd lastig om het eerste stuk, over de kleine weggetjes, de juiste koers te houden. Bij Steenwijk even de snelweg op, en bij de volgende afrit er weer af, dat was hooguit een km. We draaien de Noordoostpolder in, en besluiten bij het Waterloopbos even te pauzeren, er is daar een mooie parkeerplaats. En, zo bleek, een enorm veld met bloeiende dahlia’s in alle mogelijke kleuren. Schitterend!

Bij Ens zit er niet veel anders op, dan ook weer even een km of 10 de snelweg op te moeten, want we moeten de diverse waterstromen oversteken. Maar al snel zijn we weer in de polder, op de dijk om precies te zijn. Bij Harderwijk gaan we wat meer het land in, en komen zo bij Almere, Stadslandgoed de Kemphaan. Daar is het een drukte van belang met, denken wij, brugpiepers, die daar een sportdag hebben in o.a. het klimbos. We hebben daar verder geen last van, fietsen van de auto, en dan eerst ff lunchen, broodjes gebakken ei. Dan naar de kathedraal, een km of 6 fietsen, dus we zijn er zo. Indrukwekkend, en zo groot! Je snapt niet, dat de mensen achterin iets konden verstaan, als er vooraan iemand op de preekstoel stond! We maken er een mooi rondje van, over de “roestige” brug, die ons al intrigeert zolang hij in aanbouw was. Het valt ons op, dat de bossen en bomen er al zo volwassen uitzien, maar bij nadenken komen we er achter, dat het jongste stuk polder toch ook al 60 jaar oud is!

Fietsen op de auto, Mart probeert een tukkie te doen, terwijl ik nog een kijkje neem op het terrein, dat heb ik al heel lang eens willen doen. Bij het informatie centrum koop ik nog een fles lekker appelsap. Weer bij Mart, hij heeft niet echt geslapen, maar is wel wat uitgerust, drinken we een glas sap, en eten een chocoladekoekje. Op naar huis! Even voor half 4 draaien we de straat in. De hitte overvalt ons, het is hier warmer dan in Almere!

Gauw de was aan, uitpakken, opruimen en dan neemt het dagelijkse leven weer zijn gangetje.

We verwachten dit jaar geen “paar daagjes weg” te gaan, maar je weet maar nooit!