de-vakanties-van-2023.reismee.nl

Bosrand augustus 2023 dag 7

Vanmorgen scheen de zon nog prachtig door de bomen, dus we gaan op tijd op pad! Want de route is dik 50 km, maar, vanwege de voorspelde weersomslag, op diverse punten in te korten. Het ontbijt bestaat uit restjes, we halen straks voor onderweg lekker vers brood bij Uniek.

Om 9 uur zitten we op de fietsen. De gebruikelijk route naar Nunspeet. Als we langs de Elspeetse hei fietsen, prachtig paars, besluiten we de route om te leggen, zodat we dwars over de hei via Vierhouten naar Nunspeet fietsen. De hei is inderdaad mooi paars, al zijn er nog wel flinke stukken die nog moeten kleuren. Na de hei het Eibertjespad op. Omdat we dat eigenlijk altijd van Nunspeet naar Vierhouten fietsen, is het leuk om dat nu eens omgekeerd te fietsen. Zoals al eerder opgemerkt, ziet het er dan heel anders uit!

Ook bij Nunspeet ziet alles er anders uit, het hele stationsgebied gaat op de schop en is 1 grote bouwput. Maar we komen veilig bij Uniek aan. Daar zien we, dat er nog aardbeienslofjes zijn! Dus op het terras, en gelijk ook maar koffie en thee erbij! We zitten heerlijk in het zonnetje. Ik ga naar binnen, brood kopen en krentenwegge, en gelijk even naar het toilet. Als ik buiten kom, is de lucht betrokken. We gaan opstappen en door op onze route. Wel nog even langs een kringloopwinkel, met een boek kom ik weer buiten. Door naar knooppunt 83! Daarna naar 57. Even overleg, wat doen we, hier links af en snel thuis, of toch de geplande route afmaken? Welja, we gokken het er op, het is wel grijs, maar het regent niet.

We vervolgen de route, die is een beetje veranderd merken we, hij voert nu langs de molen van Hulshorst. Leuk, hij is open, dus stoppen, pannenkoekenmeel en griesmeel met amandelen gekocht. Dat wordt een lekker toetje vanavond, de melk moet toch op!

Na passage van spoorweg en de A28, maken we een lunchstop. De lucht blijft grijzig, het is windstil en drukkend warm. Stilte voor de storm! We fietsen richting Ermelo over een pad waar we nog niet eerder hebben gefietst! En we snappen waarom: het is een pad, maar de naam fietspad is een te grote eer voor dit strookje asfalt van 30 cm breed, en meer kuil dan weg! Gelukkig wordt het verderop beter!

Bij knooppunt 77 nogmaals overleg: inkorten of doorgaan? Want we voelen af en toe een spat. We laten ons niet kennen en besluiten door te gaan. De route voert vlak langs de Zaak van Ermelo, dus die lieverd van mij zegt: ga lekker even neuzen, ruimte genoeg in de auto! Een leuk jurkje, maar helaas net ff te krap voor het mooie. En dan is 20 euro toch wel veel geld. Gelukkig vind ik wel een leuk vaasje voor het vilt boeket dat ik aan het maken ben. En met ook 2 waterijsje kom ik weer naar buiten, waar het nu iets meer druppelt. Maar het is zo warm, dat de druppels al verdampt zijn voor ze de grond raken.

Over de Groevenbeekse heide, ook deze is mooi paars!, richting Putten. Maar vlak voor Putten gaan we links af, door het bos, naar de Schaapskooi. Daar een stop, even wat eten en drinken, en dan via de hei, op naar het Eethuis. Tegen half 4, en 59 km verder, zijn we weer op honk. We hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk paarse hei te zien, en dat is goed gelukt!

We eten alle restjes op, met toe een vers gekookt bakje griesmeel met amandelen! Het was weer een goed bestede dag! Het is hier nog steeds droog, maar we hoorden dat het aan de kust behoorlijk geregend heeft!

Morgen alweer de laatste dag. Dus inpakken, schoonmaken, en dan even het weer bekijken, of er nog gefietst kan worden.

Zaterdag 2 september gaan we nog 5 dagen naar Drenthe, het kan niet op dit jaar!

Barbara

Ik heb weer genoten van je dagelijkse verslagen van jullie vakantie weekje op de Bosrand. Gezellig hoor, om zo'n dagelijkse blogje na het avondeten te mogen lezen! Hier in Schotland is het heerlijk. Prachtige vergezichten. Met dagelijks onze portie zon®en. De regen is wat minder, maar ja, daarom is het hier zo mooi groen en drassig. Ook hier prachtige paarse dopheide en struikheide!